Möt Simon Asterdahl: en del av support-teamet på Active IT

Människor som väljer att arbeta som supporttekniker på IT-bolag har oftast redan sedan innan ett eget och genuint intresse av IT, teknik och utveckling. Den ideala personen behöver också vara lyhörd, samarbetsvillig och besitta en relativt stor del tålamod samt pedagogisk förmåga. Som supporttekniker eller servicedesktekniker har man en ständig dialog med kunder som upplever stora som små IT-relaterade problem, varför också en del social kompetens efterfrågas. Ibland kan det därför vara värt att lägga ytterligare några minuter på ett samtal och guida kunden ytterligare för att spara framtida samtal med likande frågor från samma kund. Eftersom Simons drivkrafter är just arbetsvariation och uppskattning från kunder banar denna lilla extra arbetsinsats väg för variation och glada kunder.

Med en grundutbildning från IT-gymnasiet och en praktikplats under senare delen av gymnasietiden på just Active IT har Simon Asterdahl, trots en ung ålder, redan skaffat sig en gedigen kunskap och erfarenhet.

Vi träffade Simon och ställde fyra snabba frågor för att lära känna honom lite närmare.

Hej Simon! Hur länge har du jobbat på Active IT?

Hej! Jag har arbetat på Active IT i 1år och 4 månader som anställd. Innan dess hade jag en praktikperiod på 4 månader som en del av min gymnasieutbildning på IT-gymnasiet.

Vad är roligast med att jobba i IT-branschen?

Det roligaste med IT-branschen är att arbetsuppgifterna varierar, man lär sig alltid något nytt och uppskattningen man får av kunderna.

Är du en Android- eller Appleperson, och varför?

Iphone, eftersom man haft det sen man var mindre och ”lärt” sig hur den fungerar.

Har du någon hobby utanför jobbet?

Jag tycker om fotboll, innebandy, gym och bara vara med familj och vänner.

Active IT lägger, förutom en given relevant kompetens, en stor vikt vid det personliga när det gäller rekrytering. I dagens läge är det egentligen svårt att vara kräsen då bristen på samtliga arbetsroller inom IT-branschen är så påtaglig på grund av den extrema utveckling som har skett och sker.

Trots brist i branschen överlag har Active IT hittat ett antal personer med alla kvalifikationer en supporttekniker bör besitta. Active IT:s ambition är att alla kunder skall uppleva en unik typ av service genom en kompetent, snabb och tillmötesgående personalstab, och det uppnås och levereras genom en mix av härliga individer med relevant förkunskap och en ständig strävan efter utveckling och ny kunskap.

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på whatsapp